سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 نکته برای توسعه دهندگان جدید حوزه وب

ظهور تکنولوژی‌های مدرن در دنیا باعث شده تا امروز توسعه وب به یک امر معجزه آسا و بسیار جذاب تبدیل شود. صد‌ها فریمورک و کتابخانه در این سال‌ها عرضه شده که همگی به ما کمک می‌کنند تا با بهره‌وری و خلاقیت بیشتری کارهای مختلفی را تحویل دهیم. در کنار تمام این فریمورک‌ها ده‌ها و شاید صد‌ها موضوع آموزشی و منبع وجود دارد که می‌توان در بلاگ‌ها، دوره‌های آموزشی، شبکه‌های اجتماعی و... آن را یافت و استفاده کرد. اما تمام این موارد برای یک فرد مبتدی کاری مشکل و به نظر بیشتر سرخورده کننده است. یک فرد مبتدی وقتی با دنیایی از این موضوعات روبرو می‌شود بیش از آنکه علاقه در وی بیشتر شود، بیشتر دچار ترس و گمان می‌شود.

اگر به تازگی وارد دنیای توسعه وب شده‌اید ممکن است در بین دنیایی از ابزارها و... غرق شده باشید. ما در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم چند نکته مهم و اساسی را برای شما افراد مبتدی ارائه دهیم که با اصل قضایا در این ابزارها آشنا خواهید شد.

نکته اول: گیت و گیت‌هاب را یاد بگیرید

ممکن است با دیدن این موضوع کمی جا خورده باشید چرا که بسیاری می‌گویند که یادگیری گیت در اولویت اول نیست! باید بگویم که گیت نه تنها باید یک اولویت برای شما باشد بلکه باید به صورت یک امر فرهنگی در شما شکل بگیرد. یعنی شما به عنوان کسی که قرار است به یک توسعه دهنده مدرن تبدیل شوید، باید حتی در ساده‌ترین کارهایی که برای خودتان انجام می‌دهید نیز گیت را در پروژه‌های‌تان پیاده سازی کنید تا بیشتر از هر زمانی به استفاده از آن عادت کنید.

درست است که در قدم‌های اول نیازی نیست که همه چیزهای مربوط به گیت را یاد بگیرید اما در زیر به شما یکسری موارد حداقلی را خواهم گفت که یادگیری آن‌ها کمک بسیار بزرگی به شما خواهد کرد:

  • با اکوسیستم و چگونگی کارکرد گیت و مقایسه آن با حالت‌های سنتی آشنا شوید
  • یاد بگیرید چگونه یک مخزن گیت را درست کنید
  • کامیت کردن و به استیج بردن تغییرات را یاد بگیرید
  • چگونگی پوش یا Push کردن تغییرات در مخزن را یاد بگیرید
  • کار با برنچ‌ها و چگونگی ادغام آن‌ها را یاد بگیرید
  • شیوه حل تداخلات ادغامی یا همان Merge Conflict را یاد بگیرید

در کنار گیت شما نیاز دارید که کار کردن در محیط گیت‌هاب را نیز یاد بگیرید. گیت‌هاب به شما کمک می‌کند تا بیشترین نفع را از استفاده از گیت بُرده و بتوانید با درک درستی متوجه شوید که چگونه در کارهای مشترکی گیت می‌تواند به شما کمک بکند.

ما در وبسایت راکت ده‌ها مقاله در زمینه گیت و گیت‌هاب منتشر کرده‌ایم طراحی سایت وردپرسی در تبریز  و همچنین دور‌ه‌های آموزشی مناسبی را برای این منظور پیاده سازی کرده‌ایم. با مشاهده و مطالعه آن‌ها می‌توانید به خوبی این مرحله را طی بکنید.

نکته دوم: موضوعات پایه‌ای را پیش از هر فریمورک و ابزاری یاد بگیرید

به عنوان یک فرد مبتدی قبل از آنکه به صورت عجله وار وارد فرایند یادگیری فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف شوید، یاد بگیرید که به صورت عمیق با تکنولوژی‌های پایه‌ای مانند HTML – CSS – JS آشنا شوید. هیچ میانبر یا دور زدن برای این سه موضوع وجود نداشته و بهتر است دنبال آن نیز نگردید. شاید بتوانید با فریمورکی مانند بوت استرپ بیشتر کارهای خود را انجام دهید اما هیچگاه نمی‌توانید به درک عمیقی در این زمینه بدون دانستن سه تکنولوژی‌ اصلی طراحی وب دست پیدا کنید.

در ارتباط با جاوا اسکریپت به عنوان یک نکته مهم این را بگوییم که در زمان یادگیری آن، سعی کنید تنها سینتکس جاوا اسکریپت را یاد نگیرید، بلکه با مفاهیم عمیق برنامه نویسی نیز آشنا شوید. برای مثال با مفاهیمی مانند توابع، کلاس‌ها، ساختمان داده‌ها و... به صورت عمیق آشنا شوید.

نکته سوم: زیاد به یک ابزار یا فریمورک خاص وابسته نباشید

می‌دانیم که چه برای CSS و چه برای جاوا اسکریپت ابزارها و فریمورک‌های بسیار زیادی توسعه یافته و هر کدام نیز مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و معمولا در بین تمام آن‌ها یک مورد وجود دارد که از همه بیشتر طرفدار داشته و بیشتر استفاده می‌شود. اما این دلیلی مناسب برای داشتن تعصب و برخورد قهر آمیز با دیگر فریمورک‌ها نیست.

در واقع باید این نکته را به خوبی یاد بگیرید که تمام این موارد ابزار بوده و هر کدام استفاده مربوط به خودشان را داشته و بهتر است در ارتباط با آن‌ها تعصب زیادی نداشته باشید.

همچنین بیشتر از آنکه به یک فریمورک مسلط باشید روی تکنولوژی‌های اصلی مسلط بوده و چندان از یادگیری فریمورک‌های جدید نیز نترسید. منعطف باشید و به روی یادگیری تکنولوژی‌های جدید روی خوش نشان دهید.

نکته چهارم:  پیشرفت‌های‌تان را یادداشت برداری کنید

یک فایل ورد و یا یک دفترچه یادداشت در اختیار داشته و با ذکر تاریخ و جزئیات، چیزهای جدیدی که یاد می‌گیرید را یادداشت کنید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید فرایند پیشرفت خودتان را ثبت و ذخیره کنید و از آن یک ایده روشن داشته باشید که دقیقا چه کارهایی را توانسته‌اید انجام دهید.

حتی داشتن یک توییتر و توییت کردن روزانه پیشرفت‌های خودتان می‌تواند یک انگیزه مناسب برای ادامه دادن باشد. داشتن یک وبلاگ شخصی نیز به این پروسه می‌تواند کمک بکند.

نکته پنجم: تنها راهکار پیشرفت تمرین و تکرار است

این قضیه را به خاطر بسپارید که برای یادگیری و پیشرفت کردن هیچ راهکار یا میانبر معجزه آسایی وجود ندارد، دستور find در پایتون  بهترین روش برای پیشرفت کردن، ادامه دادن و تکرار کردن است. سعی کنید براساس یک برنامه ریزی درست و صد البت واقع‌گرایانه پیش بروید و دست از ادامه دادن برندارید.

در پایان

ورود به دنیای توسعه وب بسیار جذاب و چالش برانگیز است به همین دلیل باید به یاد داشته باشید که قرار نیست کار بسیار آسانی باشد و ابدا شرایطی مانند «زرد آلو بیا تو گلو» در این پروسه وجود ندارد. به همین دلیل باید دقیق موارد گفته شده را به یاد بسپارید و مهمترین نکته یعنی نکته پنجم: «تمرین تمرین و تمرین» را فراموش نکنید.

منبع: راکت